Thursday, August 30, 2007

Det skrivna språket..

Satt och funderade på en sak när jag skrev i denna blogg förra gången och har tänkt lite mer på det nu.
Med tanke på dessa nya textbaserade kommunikations sätt vi har så som SMS och chat på nätet..Messenger m.m. som verkar ha den unga generationen fast i ett järngrepp så undrade jag varför man ser ner på det nya sättet att skriva och uttrycka ens känslor, jag menar varför kan man inte skriva som man tänker imellan orden eller pratar idag...med konstpauser, harklingar eller dylikt?
Exempel: "..då kom jag på att..shit..ehh..jag vettefan HUR jag..hmm..hamnade i denna situation.."
Istället för"...då slog det mig att jag vet faktiskt inte hur jag hamnade i denna situation"

Varför anses det "nya" sättet att skriva som mindre literärt begåvat bara för att man försökt och hittat sätt att förmedla saker på i det skrivna språket (jag tror det kommmer ifrån att om man enbart komunicerar genom text så öppnas en hel del risker för feltolkningar och missförstånd och därigeom är man tvungen att påvisa hur man menar med en smiliy som blinkar eller ler tex...när man inte hör tonfall eller nyanser i hur man uttalar orden så är det ett måste tror jag) är inte ett skrivet språk en evolverande konstart som konstant växer i olika riktningar??
Jag kom på en från filmens värld talade belysning på det jag menar..i filmen Star Gate så finns det en expert på det forntida egyptiska språket både i skrift och i tal, han kunde tyda heiroglyfer och tala språket dom bokstaverade. I filmen så hamnar dom så småningom på en annan planet där dom talar liknande det språket han kan men han förstår ändå inte till en början. Sen efter att ha förstått sammanhanget i att på denna planet har språket fortlevt i flera tusen år och evolverat till nått han inte kan förstå längre därför att han är expert på ett utdött språk men som iallafall har samma grunder som det han kan och därigenom kan han relativt lätt (som allt i filmens värld) lära sig på nytt och förstå vad som sägs.
Finns det nått slags passivt motstånd bland sveriges språkliga "elit" som vill försöka hindra och förlöjliga dagens, i min sätt att se på det, väldigt uttrycksfulla sätt att skriva tex med smileys etc?

Nåja jag skriver allt som oftast som jag känner och försöker förmedla min känsla inför ett ämne så gott jag kan, jag finner att det är lättare med olika "nya" sätt..kanske bara jag som inte kan bättre men så tycker jag, nån som har en anan åsikt kanske där ute i Cyyyyberjymden??


Fridens på er alla!

1 comment:

Anonymous said...

Bokbranschen är förmodligen den mest konservativa business jag någonsin lagt min näsa i blöt i. På alla sätt. Och när det gäller svenska språket så verkar de ha bestämt sig för att det var som bäst på Verner von Heidenstams tid och fnyser åt alla nymodigheter. Har provocerat många med hur jag skriver, och jag är ändå rätt sansad. Lustigt hur folk som jobbar med ord dagligen inte fattar att språket är något organiskt som hela tiden muterar och hittar nya former.