Saturday, December 13, 2008

Snöstormstankar om allt möjligt..

Snöstorm ute och ett hopp om en vit jul har börjat gro med råge igen.
Blir bra detta med tanke på att vi alla i familjen nu är stolta innehavare av varsin snowboard, ska bli kul att ställa sig i backen igen efter många års uppehåll :-)
Hoppas bara att inga ben bryts eller sånt ajaj!
traktorn har då varit här så gumman tog sig iväg på jobbet iaf, det såg mörkt ut där ett tag idag.

Gick förbi den byggnad där en stor VA firma har sitt lunchrum och jag förundrades äver att där stog 10 firmabilar av varierande sort, SAMTLIGA som har diesel som drivmedel stog och puttrade på tomgång, alla bensinare var däremot avstängda.
Jag vet själv hur man var när man hade dieselbil, inte stängde man av den på vintern i onödan när man hade kortare stopp i körandet.
Då på den tiden fanns ju inget miljötänkande att tala om och vad jag kommer ihåg så var det mest för att ha varm bil och det kostade ju inte nått nästan därför att diesel var så billig på den tiden(Kilometerräknaren rördes ju inte på parkeringen).
NU däremot när man betalar skatten direkt på dieselpriset så måste ju den tanken falla på logiken tycker man ju.
Klart dom som hade dom bilarna på tomgång som jag såg betalar ju inte drivmedlet själv men isånafall borde väl även bensinarna stått på tomgång!!?
Att lämna en diesel på tomgång gör att motorn utsätts för cylinderpolering, samt annan förslitning på grund av att motorn går för kall..Följden blir ökad oljeförbrukning och lägre effekt.
Men vad offrar man inte för en varm bil efter lunchen..!!?
Nåja bara en reflektion jag gjorde och undrade över.

Fridens!

No comments: